درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/2/13 - 03:38:44
تعداد بازدید: 1824
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

وقتی القاعده اعتراف می‌کند: با عربستان و آمریکا در یمن همکاری ‌می‌کنیم
 وقتی القاعده اعتراف می‌کند: با عربستان و آمریکا در یمن همکاری ‌می‌کنیم

در حالی که جنگ علیه شهرها در یمن به رهبری عربستان سعودی در جریان است، به تازگی قاسم الریمی سرکرده گروه تروریستی القاعده در یمن اعلام کرده است که عناصر این گروه در کنار شبه‌نظامیان تحت حمایت عربستان سعودی و امریکا و همچنین نیروهای وفادار به دولت مستعفی یمن علیه کمیته‌های مردمی و ارتش یمن در حال جنگیدن می‌باشند.

 اظهارات قاسم الریمی سرکرده گروه تروریستی القاعده در یمن که به تازگی اعلام کرده است، عناصر این گروه در کنار شبه‌نظامیان تحت حمایت عربستان سعودی و آمریکا و همچنین نیروهای وفادار به دولت مستعفی یمن علیه کمیته‌های مردمی و ارتش یمن در حال جنگیدن می‌باشند، به طرز آشکاری قدرت‌افزایی گروه‌ تروریستی القاعده شبه جزیره مستقر در یمن را در دو سال گذشته و طی مدت زمانی که عربستان حملات خود را علیه یمن آغاز کرده است نشان می‌دهد.

اظهارات سرکرده القاعده در یمن را نخستین بار خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرد و پس از آن دیگر رسانه‌های غربی از جمله ان بیسی نیوز،‌هافینگتون پست و حتی تایمز اسرائیل نیز این افشاگری رهبر تروریستی القاعده را بازتاب دادند. در عین حال افشاگری رهبر القاعده تنها محدود به همراهی این گروه تروریستی با نیروهای سعودی و آمریکایی در جنگ علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نبود بلکه الریمی در ادامه افزود که اعضای القاعده در یمن همچنین با مجموعه‌ای از دیگر احزاب، از جمله گروه‌های سلفی و (اخوان المسلمین) که از حامیان اصلی‌هادی به شمار می‌روند، همکاری کرده است.


جنگ در یمن، هدیه عربستان برای القاعده

پیش از این اگرچه برخی کارشناسان منطقه، جنگ ائتلاف نظامی به رهبری عربستان علیه مردم یمن را به نفع تقویت و گسترش گروه‌های تروریستی عنوان کرده بودند، اما حال اظهارات رهبر القاعده نشان می‌دهد نتیجه جنگ عربستان در یمن نه تنها باعث تقویت و گسترش تروریسم در یمن شده است که فراتر از آن به همکاری گروه تروریستی القاعده با نیروهای تحت حمایت عربستان سعودی منجر شده است.

چنین اظهاراتی در عمل نشان می‌دهد دو سال جنگ سعودی علیه یمن، فرصت و موهبتی را برای احیا و بازسازی تروریست در یمن فراهم آورده است. گروه تروریستی القاعده در یمن به عنوان شاخه‌ای از القاعده تا پیش از آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه صنعا و شهرهای مرکزی یمن، متاثر از روی کارآمدن گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه به حاشیه رفته بود. همچنین ترور اسامه بن لادن در پاکستان در عمل به ضعف کلی القاعده و القاعده شبه جزیره در یمن منجر شده بود و شانس و انتظار کمی برای بازگشت این گروه تروریستی به صحنه تحولات میدانی بویژه در یمن وجود داشت.

جنگ در صنعا علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فرصت باارزشی را برای احیای تنفس اعضای القاعده در یمن فراهم آورد. ارتش یمن تمرکز و فعالیت خود را متوجه دفع حملات و پاسخ به تجاوزات هوایی و پیشروی زمینی شبه نظامیان وابسته به عربستان نمود و در خلا جنگ ساختگی عربستان، القاعده بدون نیاز به تقابل با ارتش درگیر جنگ یمن توانست مناطقی از جنوب و شرق یمن را به بویژه در استان‌های حضرموت و بیضاء اشغال خود در آورد.


روی کار آمدن ترامپ، امتیاز مضاعف برای القاعده در یمن

متاثر از ارزشمندی موقعیت جنگ عربستان علیه یمن برای القاعده، اما آن چه به کسب موقعیت مساعدتری برای القاعده در یمن منجر شده است، روی کارآمدن ترامپ در آمریکاست. این موضوع را رهبر القاعده در یمن نیز مورد تائید قرار داده و الریمی در پیام اخیر، به همراهی شبه نظامیان تحت رهبری‌اش در کنار نیروهای آمریکایی علاوه بر عربستان، اشاره می‌کند.

در واقع نقش آمریکا در دوران ترامپ در جریان جنگ علیه یمن بسیار فعالانه‌تر و حتی در مقاطعی به حضور مستقیم در کنار نیروهای ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن تبدیل شده است. آمریکا در مقایسه با زمان باراک اوباما، که بدلیل گسترش انتقادات جهانی و حقوق بشری علیه اقدامات ضدانسانی عربستان در یمن ترجیح می‌داد حضور در سایه و پشت پرده‌ای را در حمایت از حملات نظامی عربستان در یمن دنبال کند، اما در دوره ترامپ بصورت کاملا واضح و علنی به میدان جنگ علیه یمن و در کنار عربستان وارد شده است. براساس گزارش‌هافینگتون پست آمریکا فقط از اول سال 2017 تا کنون 75 بار حملات هوایی مستقیم را در یمن رهبری و اجرا کرده است.

این حملات از جانب کاخ سفید با هدف مبارزه با تروریست عنوان می‌شود اما در عمل به پیشرفت مواضع و مناطق تحت اشغال اقاعده در یمن منجر شده است. از جمله اندیشکده اینترپرایز آمریکا اعلام کرده که از زمان تشدید حملات آمریکا در یمن، القاعده توانسته بندر مهم تعز را که منطقه‌ تحت کنترل شبه نظامیان وابسته به عربستان به شمار می‌رود، عملا به کنترل خود درآورد. در همین ارتباط نیز سناتور کریس مورفی، عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکا با انتقاد از برنامه نظامی آمریکا در یمن عنوان کرد که افزایش حضور نظامی آمریکا در یمن نه تنها تهدیدات را علیه واشنگتن کاهش نداده که به رشد و تقویت گروه‌های تروریستی از جمله داعش در یمن در کنار القاعده منجر شده است.

 

با توجه به این شرایط و رشد القاعده طی دو سال جنگ ائتلاف نظامی به رهبری عربستان علیه یمن، آیا می‌توان این جنگ را آن گونه که برخی مقامات سعودی مدعی شده‌اند، در راستای بازگشت ثبات به یمن عنوان نمود؟

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/6456


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.